Back linking

Written By :

Category :

SEO

,

Theorie

Posted On :

Share This :

Wat zijn backlinks?

Backlinks, ook wel bekend als “inbound links”, “inkomende links” of “one way links”, zijn links vanaf één website naar een andere.

 

Google en andere vooraanstaande zoekmachines beschouwen backlinks als “stemmen” voor een specifieke webpagina. Webpagina’s met een groot aantal kwalitatieve backlinks hebben de neiging om hoger te scoren in zoekresultaten.

 

Waarom zijn backlinks belangrijk?

Backlinks fungeren als de stemmen van andere websites. Elke stem vertelt zoekmachines: “Deze content is waardevol, betrouwbaar en nuttig.”

 

Met andere woorden, hoe meer van deze “stemmen” je hebt, hoe hoger je website zal verschijnen in Google en andere zoekmachines. Doordat het zo een hoger Domain Authority (DA) kunt krijgen. Natuurlijk moeten deze backlinks van goede kwaliteit zijn om hoger te ranken. 

 

Totaal Externe Backlinks

Google heeft ook bevestigd dat backlinks nog steeds behoren tot hun drie belangrijkste rankingfactoren voor zoekmachines. Daarom is het belangrijk om backlinks te krijgen van hoger rankende websites met een Hoge DA of PA

 

Welke backlinks zijn waardevol?

Niet alle backlinks zijn gelijk. Als je hoger wilt scoren in de zoekresultaten, moet je je richten op kwalitatieve backlinks.

 

Met andere woorden, één hoogwaardige backlink kan krachtiger zijn dan duizend lage kwaliteit backlinks.

Stel je voor dat je een backlink krijgt van Harvard University in vergelijking met een willekeurige onbekende website. Google deelt dezelfde voorkeur.

 

Dit principe staat bekend als “domeinautoriteit”. Het betekent dat websites met meer autoriteit ook meer autoriteit kunnen doorgeven aan jouw website via een link.

 

Wat zegt Google

Ondanks de vele wijzigingen die Google heeft doorgevoerd in zijn algoritme, blijven backlinks een cruciaal aspect in SEO. 

 

Té veel backlinks van 1 website.

Stel je voor dat je een link krijgt van Website A. Geweldig.

 

Nu, wat als Website A opnieuw naar jou linkt, en nogmaals, en nogmaals? Zijn de tweede, derde en vierde links even krachtig als de eerste? Nee, studies tonen aan dat herhaalde links van dezelfde website verminderde impact hebben.

 

Met andere woorden, het is meestal effectiever om 100 links van 100 verschillende websites te hebben dan 1.000 links van dezelfde website.

Onderzoek heeft aangetoond dat het aantal verschillende websites dat naar jou linkt, meer correleert met je Google-rankings dan enige andere factor.

 

Conclusie 

Willen we inzetten op backlinking, absoluut. Maar willen we backlinks verzamelen om backlinks te verzamelen, neen. De backlinks die we willen genereren moeten van hoge kwaliteit zijn. We willen dat deze backlinks een meerwaarde zijn en niet juist een negative invloed hebben op onze website. 

 

 

Als je meer wilt weten over dit onderwerp, neem dan gerust contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek.